De terugreis - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van wildezalm - WaarBenJij.nu De terugreis - Reisverslag uit Beverwijk, Nederland van wildezalm - WaarBenJij.nu

De terugreis

Door: Cora

15 September 2015 | Nederland, Beverwijk

Dag 16 - dagje rust
We ondernemen vandaag niet veel. Het regent, dus we hebben ook niet veel zin om er op uit te gaan. Rond 16 uur is het droog en nemen we de bus naar het centrum. Daar struinen we wat door de straatjes. We zitten 1e rang op een terrasje als daar een ongeval wordt afgehandeld. Een man op een scooter is onderuit gegaan en hij wordt met de ambulance afgevoerd.
Weer terug op de camping eten we Hollands. 's Morgens hebben we zachte broodjes bij de supermarkt gehaald, en op de camping verkopen ze kaassoufflés, frikadellen en kroketten. Lekker!

Dag 17 - naar Fabregues
Vandaag beginnen we aan de reis naar huis. Rustig aan, en via een andere route als de heenweg. Die steeg en daalde nogal, en dat was best een uitdaging voor het oude campertje!
Bij een koffiestop in Frankrijk vindt Johan een Franstalig boek over fretten. Onbegrijpelijk, maar wel mooie foto's. En voor € 3 laten we die niet liggen!
Aan het begin van de middag komen we op de camping in Fabregues aan. We kunnen nog brood voor de volgende ochtend bestellen, maar voor de rest is er helemaal niets te krijgen qua eten. Terwijl de campinggids toch echt aangaf dat er nog wel wat open zou zijn..... We zetten de camper neer, halen de fietsen er af en fietsen naar het dorp. We hebben een plattegrond meegekregen maar vanwege de vele reclame-uitingen erop is die niet heel duidelijk en hebben we veel moeite de supermarkt te vinden. De Franstalige instructies van een oud vrouwtje hielpen ook niet veel. Terug idem dito. Maar toen vonden we een Fransoos die geen Engels maar wel Spaans sprak dus onder zijn leiding vonden we de weg naar de camping toch weer terug. De beheerder van de camping had gezegd dat de supermarkt 3 kilometer ver was (en weer 3 kilometer terug) maar voor ons gevoel hadden we wel het drievoudige gefietst!
We zijn gelukkig voor de buien binnen. De lucht wordt steeds onheilspellender van kleur. En het gaat ook flink waaien. Naar bed, ogen dicht, dan zien we er niks van!

Dag 18 - naar Auberives/Vareze
Gelukkig staat onze luifel er nog, en ook het wasrek is blijven staan. De was is helaas nog niet droog.
De handige man duikt nog even onder de motorkap om olie te peilen en laat heel handig het peilstokje vallen. Tegen de tijd dat hij het weer te pakken had, was hij wel toe aan een douche want hij zag behoorlijk zwart!
De reis naar de volgende camping verloopt voorspoedig. Om op alles voorbereid te zijn stoppen we bij een supermarkt om noodvoorraad in te slaan.
We kiezen een mooi plekje uit onder de bomen. Helaas werkt daar de satellietschotel niet. Verkassen kan, maar de open plekken zijn aan de andere kant van de camping en dan heb je daar geen wifi. Dus blijven we maar staan. Zo staan we ook een beetje beschut, want de weersvoorspellingen zijn niet best. Er wordt veel regen verwacht. De snackbar op de camping was open, wel met kleine kaart. Dat betekent dat van de 2 gerechten die nog geserveerd werden, Johan de ene nam en ik de andere.
De weersvoorspellingen klopten, de hele avond en nacht regent het flink!

Dag 19 - naar Alzingen (Luxemburg)
We rijden vandaag naar de laatste camping in Frankrijk, ongeveer 300 kilometer. Het is zondag, het is zalig rustig op de weg. Na een kilometer of 200 krijgen we een ingeving. Op onze bestemming wordt ook slecht weer voorspeld. We besluiten die camping over te slaan en stellen de TomTom in op de uitgekozen camping in Luxemburg. Dat betekent wel 600 kilometer rijden vandaag.
De 5e versnelling schiet er steeds vaker weer uit. Bij nader onderzoek van het elastiek bleek die op knappen te staan, door het schuren langs het dashboard. Nieuw elastiek, en karren maar!
Rond 17 uur zijn we op de camping in Luxemburg, wel helemaal gaar van al die kilometers. Het is een mooie camping, met heel schoon sanitair. En een tentje waar je wat eten kan! Okee, hier is de keuze beperkt tot 3 gerechten, maar er zat wel wat lekkers voor ons bij. We maken het niet te laat, morgen de laatste kilometers naar huis!

Dag 20 - weer thuis
Het idee was om rond 8 uur te vertrekken. Zo'n planning halen we nooit, maar nu werden we ook nog eens aan de praat gehouden door de overbuurman, die uit Wijk aan Zee komt. Johan en hij bleken diverse gemeenschappelijke bekenden te hebben. Uiteindelijk vertrekken we rond 9 uur. Natuurlijk eerst even goedkoop tanken, € 0,997 voor een liter diesel!
De rit gaat voorspoedig. Rond half 4 's middags komen we bij het Beverwijkse huis aan.

Ons oude-camper-avontuur zit er op! Er zijn pessimisten geweest die voorspeld hadden dat we Nederland nog niet eens uit zouden komen. Of ergens zouden stranden in Frankrijk. Een enkele optimist had er vertrouwen in dat we ons rondje Spanje zouden halen. Die heeft dus gelijk gehad. Okee, we hebben niet de hele planning gehaald, maar het oude campertje heeft toch mooi zonder noemenswaardige problemen de 3600 kilometer afgelegd!

• 15 September 2015 - 20:29

Adry:

Wat een leuk reisverslag. Zo konden we meegenieten met jullie vakantie. Blij dat alles zo goed gegaan is en dat jullie weer heel wat beleefd en gezien hebben. Welkom thuis.

• 16 September 2015 - 11:16

Pauline:

Wat een leuk idee om zo gezellig mee te maken wat jullie zoal doen op zo'n dag.
    Maar ben blij dat jullie gezond weer terug bent.
    Lekker uitrusten?
    Groetjes pauline.