Groeten vanuit een regenachtig Lloret de Mar - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van wildezalm - WaarBenJij.nu Groeten vanuit een regenachtig Lloret de Mar - Reisverslag uit Lloret de Mar, Spanje van wildezalm - WaarBenJij.nu

Groeten vanuit een regenachtig Lloret de Mar

Door: Cora

10 September 2015 | Spanje, Lloret de Mar

Dag 9 – Barcelona
Vandaag gaan we andere bezienswaardigheden van Barcelona bekijken. Het begint al goed, het regent en we missen de trein. Dus zijn we niet heel vroeg in Barcelona. We nemen een dagje de hop-on-hop-off bus. De eerste stop waar we er uit willen, is de Sagrada Familia. Johan zag vanuit de bus de massa mensen en besloot spontaan om in de bus te blijven zitten. Die bleef daar een tijdje staan, dus voor hem voldoende tijd om e.e.a. te fotograferen. Onze volgende stop is Park Guell. Bij de ingang aangekomen: vol! Er zijn al zoveel mensen in het park, dat pas eind van de middag weer mensen worden toegelaten. Dat hebben wij weer! Dan maar geen Park Guell. We lopen er een beetje omheen en stappen weer in de bus. Zo hebben we route 'groen' afgemaakt. Tijd om te eten!
Na het eten stappen we op de 'oranje' route. De bedoeling was om bij de Ramblas uit te stappen en die af te lopen en ook nog de markt te bezoeken. Maar toen we bij de halte Ramblas aankwamen, hoosde het! We zijn lekker blijven zitten tot het einde van de oranje route.
Met het boemeltreintje zijn we weer teruggegaan naar Torredembarra. 's Avonds nog een hapje en een drankje, en zit de dag er weer op.

Dag 10 – naar Mataro
Vandaag rijden we weer naar de andere kant van Barcelona, een rit van 128 kilometer. We beloven de beheerder van de camping flink reclame voor zijn camping te maken. Echt, het is een leuke camping om te verblijven. Camping Clara in Torredembarra, een aanrader!
Op de camping in Mataro aangekomen, krijgen we een van de favoriete plekjes toegewezen: voorste rij, uitzicht op zee. Van de Nederlandse buren mogen we de kabel in hun schotelantenne inpluggen, maar helaas krijgen we zo geen ontvangst. Dan de eigen schotel maar opzetten.
Hoewel de bediening in het restaurant te wensen overlaat, eten we daar 's avonds. Aan het tafeltje naast ons zit een stel uit Velsen. Hij is gepensioneerd Tata-medewerker, hij werkte bij de bedrijfsbrandweer. Wat een toeval! Johan en hij blijken veel gezamenlijke bekenden te hebben. Hij heeft zelfs Johan zijn vader nog gekend. Hij kent ook de oud-collega van de band die morgen speelt. Hij had er ook graag heen gewild, maar ze vertrekken morgen de andere kant op. Nou ja, we zullen de groeten doen! Het was een gezellige avond!

Dag 11 – naar Santa Susanna
De band treedt op in Santa Susanna, 25 kilometer verderop. We doen dus rustig aan. We besluiten waar we na Santa Susanna naar toe gaan, en ook stippelen we een route terug naar huis uit. Tussen de middag eten we nog een hapje op de camping. Johan krijgt van zijn zus een berichtje dat hun oom (broer van vader) is overleden. Niet onverwacht, hij was al een tijd ziek.
Om Mataro uit te komen, moeten we over een weg met drempels. We gingen over een van de drempels iets te hard en hoorden een harde 'pang'! Oh oh........ We kunnen rijden, dus kijken we op de volgende camping wel.
We hebben de camping uitgekozen vanwege de ligging, op loopafstand van het hotel waar de band optreedt. Er zijn nog maar een paar plaatsjes vrij, naast het hek langs het strand. Deze plaatsen worden ook gebruikt als parkeerplaats, dus er moeten eerst wat auto's weggehaald worden voordat wij de camper kunnen neerzetten. We wisten dat het een dure camping was, maar bij de receptie bleek dat het nog iets duurder was dan we dachten. Nou ja, moet kunnen voor 1 nacht.
We drinken wat op de boulevard en nemen alvast een kijkje in het hotel. Johan ziet al wat bekenden.
's Avonds eten we wat op de boulevard en gaan ruim op tijd naar het hotel. De moeder van de twee broers van de band (Johan kent ze allebei) zit in de lobby en is blij verrast Johan te zien. We hadden haar ene zoon 's middags al gezien maar die hadden haar niet verteld dat we zouden komen.
In de zaal zoeken we een goed plekje. De band met aanhang telt ruim 90 personen, voor het grootste deel Indonesische mensen. Van jong tot oud (90+). De band gaat om 21 u spelen, houden 2x een korte pauze en stoppen om middernacht (dat moet ook, als ze doorspelen na middernacht, ook al is het maar een paar minuten, krijgt het hotel een hoge boete). De dansvloer is constant vol. Sommigen kunnen amper lopen, maar dansen zullen ze! Een groot feest!

Dag 13 – naar Lloret de Mar
Ik (Cora) begin de dag graag met een lekkere douche, maar dat zit er vandaag niet in. De klusjesman heeft alle roosters uit de putjes gehaald, het ziet er niet uit en er komt een vreselijke putlucht naar boven. Kop onder de kraan, haartjes glad en zo moet het maar voor vandaag. Onze Oost-Duitse buren zijn hier vaker geweest. De camping wordt steeds duurder, maar gaat er qua kwaliteit op achteruit.
Voor we naar Lloret de Mar rijden (een rit van 15 kilometer) wil Johan de luchtvering van de camper oppompen. Hij komt er dan achter dat de hulpluchtvering aan 1 kant kapot is. Dat was dus de 'pang' die we gisteren hoorden. Maar hij schat in dat we er gewoon mee door kunnen rijden. De schokbrekers zijn nog intact. Wel staat de camper wat scheef en moeten we scherpe bochten een beetje voorzichtig nemen.
De camping in Lloret de Mar is weer een mooie. Eerst douchen!
Tegen etenstijd lopen we naar het centrum van Lloret de Mar. We kiezen een terrasje waar ook een groepje Engelsen zit. Die worden al luidruchtiger naarmate er meer drank in gaat. De mensen aan het tafeltje ernaast kunnen er op een gegeven moment niet meer tegen. Ze brengen ons de rest van hun sangria en gaan er vandoor. Wij laten de sangria voor wat het is en houden het ook voor gezien.
Weer bij de camper trekken wij een flesje cava open en gooien daar wat van onze eigen sangria doorheen. Proost!

Dag 14 – Tossa de Mar
Vandaag willen we Tossa de Mar bezoeken. Maar eerst moeten we naar de supermarkt voor een middeltje tegen mieren. Die lopen in colonne onze camper in. We melden het ook bij de receptie. Blijkbaar is het een bekend probleem, een van de medewerkers komt met verdelgingsmiddel.
Daarna nemen we de bus. Eerst naar het busstation, daar overstappen op de bus naar Tossa de Mar. Die bus zou eigenlijk al vertrokken moeten zijn, maar heeft vertraging en we kunnen nog mee. De chauffeur heeft duidelijk haast en scheurt behoorlijk hard over de bochtige weg.
De oude stad van Tossa de Mar is zeker de moeite van het bezoeken waard. De vuurtoren, het kasteel, en mooie uitzichten over zee en de baaien. In een etalage ontdekken we een model van een oude Nederlandse brandweerauto. Vanwege een kleine beschadiging krijgen we korting.
Einde van de dag nemen we de bus weer terug naar Lloret de Mar. We eten in het restaurant van de camping. Na het eten schuift een Oost-Duits stel bij ons aan. Ze hebben al aardig wat drank achter de kiezen dus wij maken het niet laat. Johan zag ze later zwalkend voorbij komen.......

Dag 15 – Girona
We willen vandaag met de bus naar Girona maar kunnen slecht op gang komen. Pas tegen 11 uur gaan we op pad. Bij het uitstappen in Girona merken we dat het daar een stuk warmer is dan in Lloret de Mar! We nemen het toeristentreintje om in de binnenstad te komen. De chauffeur vertelt dat een deel van de oude stad afgesloten is omdat daar een nieuwe film van de Game of Thrones wordt opgenomen. Hij kan met een omweg wel in het centrum komen, dus we stappen toch in. En die omweg hebben we geweten! Zeker niet de gebruikelijke toeristische route!
Bij de Tourist Information horen we dat het wel meevalt met de afsluitingen. Op 2 na zijn alle bezienswaardigheden bereikbaar. We nemen er de rest van de middag de tijd voor.
Terug in Lloret de Mar trakteren we onszelf op een ijsje. Terug bij de camper moeten we eerst weer op mierenjacht. 's Avonds kijken we tv en eten we nog een klein hapje bij het restaurant. Het Oost-Duitse stel zit er ook weer (ook al vanaf 's ochtends). Hij is zo lam van de drank dat hij even naar de camper loopt en er dan met een andere vrouw vandoor gaat. Zijn vrouw ziet hem, ondanks haar drankoogjes, met die vrouw voorbij komen en doet meteen een poging om zelf haar camper terug te vinden. Beiden hebben wat 'duwtjes' in de richting nodig van campingpersoneel om samen bij de camper uit te komen. Fijne vakantie!

• 10 September 2015 - 14:57

Pauline:

Wat leuk dat ik met jullie mee mag reizen.
    Hoop dat jullie nu wel prettiger weer hebben als het maar droog is,zegt men altijd .
    Zie je graag gezondheid beiden terug.
    Groetjes van pauline.

• 10 September 2015 - 15:48

Hilde:

leuk verhaal jullie maken wat mee loretmar is een mooi plaats ben ik ook geweest
    ja je moet wel mooi weer hebben ik beleef het mee met jullie
    groetjes uit beverwijk

• 12 September 2015 - 22:48

Birgit:

Wat balen van de regen! Ik zal duimen dat de camper het houdt tot aan de reparatie, toch wel spannend zo. Klinkt als een goed feest :-) Liefs